Saturday, June 7, 2008

Jual ayam panggang

Hari ini dalam perjalanan balik ke penginapan singgah di stesen tram Wätjenstrasse. Hajatnya nak beli ayam panggang. Sampai di depan pennymarkt tengok-tengok tak nampak pula Brother Ahmad.

Mana perginya Brother Ahmad ni … Gerai kosong .. tak ada orang.

Hai nampak gayanya aku kena ganti ni …

Laa ...pandai ke baiki kereta tu?

Ayam banyak-banyak ni siapa nak jual ?




















Haaa dah siap pun ….

Brother Ahmad dari Lebanon, umur dalam tiga puluhan, anaknya agak ramai kalau tak silap 7 rasanya. Berniaga kat pennymarkt hari Rabu dan Sabtu sahaja. (Rabu 10 pagi sampai 8 malam; Sabtu sampai 6:30 petang sahaja). Pernah juga tanya dia hari lain buat apa? Tidur katanya selamba … sebenarnya dia berniaga kat lain. Bila tiba waktu, dia sembahyang pun dalam van ini.

½ ekor ayam harganya 2.80, kalau seekor 5.60€, kalau 3 belah (1 ½ ekorlah) dia bagi 6.90€. Kentang goreng pun ada 1.50€ satu bungkus. Kalau beli ayam sebelah dengan kentang cuma 4.00€. Mayonis dengan tomato ketchup pun ada.. 0.30€ setiap satu. Aku selalu beli ayam sebelah dengan mayonis ...dia bagi 2.50€ sahaja (kalilah dengan 5 jadi RM7.50). Syukran Brother Ahmad.

Brother Ahmad, aku ingat nak kerja dengan kau lah … nak bawak balik ke Malaysia lebih sedikit … nak tampung kos petrol dan diesel ….

1 comment:

KAMATO said...

ko boleh jual ayam situ, muka pun dah dekat dgn org labenon